mgr Mariusz Rutczyński


Artysta: filmowiec i muzyk; producent. Członek ZAiKS i STOART, a także VITAE Realising the Potential of Researchers.
Obecnie doktorant Kulturoznawstwa w SWPS Uniwersytecie Humanistycznospołecznym w Warszawie oraz asystent w Zakładzie Współczesnej Kultury Literackiej i Artystycznej Instytutu Kultury Europejskiej PUNO. Kierownik i pomysłodawca studiów Produkcja Filmowa w PUNO. Edukator międzykulturowy.
Specjalista neuroakustycznych treningów słuchowych, wykorzystujących indywidualnie przygotowaną i przetworzoną muzykę do zwiększania potencjału i kreatywności człowieka.
Absolwent studiów podyplomowych Organizacja Sztuki Filmowej w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, a także Ekonomii w Wyższej Szkole Handlu i Prawa w Warszawie.
Zawodowo związany od ponad 20 lat z firmą Willson & Brown, gdzie promuje marki, znajdując rozwiązania z pogranicza sztuki i reklamy.

OBSZARY BADAWCZE

https://puno.academia.edu/MarioRutczynski

  • Współczesna kultura popularna, kultura alternatywna, subkultury młodzieżowe.
  • Proces twórczy człowieka w warunkach współczesnych i jego socjokulturowe determinanty z uwzględnieniem rozwoju artystycznego oraz rozmaitych czynników wpływających na stan umysłu artysty. Moment powstawania świadomości twórczej, z uwzględnieniem wychowania, socjalizacji, procesu kształtowania się osobowości, dorastania. Badanie wielowymiarowego problemu tożsamości twórcy – środowiskowej, subkulturowej, zbiorowej w świadectwach artystów jazzowych, rockowych oraz eksperymentatorów i prekursorów nowych estetyk muzycznych. Analiza wpływu takich czynników, jak: moda, presja instytucjonalna, komercjalizacja, inspiracje kulturą zachodnią.
  • Zjawisko samofolkloryzacji w polskiej muzyce popularnej. Ewolucja i historyczne źródła folkloryzmu, umiejscowienie samofolkloryzmu w kontekście postmodernistycznych studiów postkolonialnych.
  • Przestrzeń audiowizualna.

DZIAŁALNOŚĆ ARTYSTYCZNA

http://www.filmpolski.pl/fp/index.php?osoba=1138885
https://www.polskirock.art.pl/mariusz rutczynski,1,5716,muzyk.html

  • Filmy fabularne, dokumentalne i etiudy filmowe: „To tu to tam” (2002) – muzyka; „Bo tak” (2015) – kierownictwo produkcji, udźwiękowienie; „Wrócić nie wrócić” (2016) – reżyseria, ADR, montaż, postprodukcja dźwięku; „Dziewczyny” (2017) – koproducent, ADR, konsultacja muzyczna; „Tato” (2017) – współpraca produkcyjna; „Pustkowie” (2017) – pomoc na planie w pionie produkcyjnym; „Moja skóra” (2018) – producent, kierownik produkcji, ADR; „Krysia, łączniczka AK” (2018-obecnie) – producent, kierownictwo produkcji, udźwiękowienie; „Brożek” (2018-obecnie) – producent.
  • Muzyka: autor tekstów, muzyki oraz producent teledysków w autorskim projekcie Pan Profeska (1998-obecnie) oraz teledysku literackiego „Kawałek wody” wg twórczości Macieja Malickiego – w roli pisarza Adam Ferency (2002); saksofonista-aktor w teledysku Piotra Fronczewskiego „Toczy się życie” (1998), producent muzyczny płyty Alfred Schreyer Trio (2012), muzyk sesyjny w projektach zespołów: Partia (1998, 1999), Pan Profeska (2008, 2009), Marabut (2017-obecnie), Iraas Band (2018), Komety (2019).
  • Współtwórca i lider zespołu Pan Profeska. W 1999 roku nagrania zespołu zostały wydane przez miesięcznik „Machina” na kompilacji „Polska młodzież gra i śpiewa funk, czyli upojne Lato” oraz na kompilacji „Skadanka, czyli ska po polsku”. W roku 2001 dwa utwory grupy znalazły się na składance „Pol-SKA Norma vol. 1” wydanej przez szczecińską wytwórnię Rock’n’roller. W latach 2001-2003 zespół skomponował muzykę do filmu Lecha Mackiewicza „To tu, to tam” prezentowanego m.in. na Festiwalu Filmowym Gdynia 2002 oraz zaproponował jedną z interpretacji hymnu na składance „Jak zwyciężać mamy… Polscy artyści w hołdzie Mazurkowi Dąbrowskiego” wydanej przez dziennik „Życie” w nakładzie 70 tys. egzemplarzy. W piosence gościnnie wystąpiła wokalistka Paulina Pospieszalska oraz puzonista Zoltan Kiss. Przez kilkanaście lat historii grupy utwory Pan Profeska zostały wydane na ok. 10 różnych składankach. Ze względu na rozbudowany skład z sekcją dętą, kształtującą charakterystyczne brzmienie, otoczkę tekstową z teatralnością wypowiedzi, zespół stał się prekursorem nadwiślańskiego odłamu muzyki ska. W 2008 roku powstała płyta „Pan Profeska” wyprodukowana przez Gabinet Pana Profeski (Rytka&Rutczyński). W 2009 roku zespół wydał minialbum (EP) „Lato”. Do piosenki został zrealizowany teledysk (© p. Niczyporuk), który był emitowany w TVP1 („Teleexpress”, „Wiadomości”) oraz innych stacjach telewizyjnych. Piosenka zdobyła uznanie w polonijnych rozgłośniach radiowych (m.in. Radio Chicago, Radio Londyn), osiągając wysokie miejsca na zagranicznych listach przebojów. W tym samym roku powstało Studio Srebrna oraz GPP, miejsce twórcze M. Rutczyńskiego, a także – M. Mareckiego i G. Rytki, współproducentów. Studio funkcjonuje do dziś, spełniając swoją misję wielokulturową. Realizowano w nim dźwięk do płyt takich zespołów, jak: T.Love, Szwagierkolaska, Małgorzata Ostrowska, Robert Gawliński, Apolonia Nowak, Strojnowy, Pako Sarr, Benzyna, The Relievers, Momo, Mamadou & Sama Yoon, Marabut. W studio produkowany jest także dźwięk do bajek, jingli radiowych, krótkich form filmowych, filmów dokumentalnych, programów telewizyjnych.
  • Spektakle i festiwale multimedialne: widowisko teatralno-plastyczne Norblin Fabryka Snów Imienia Zantmana inspirowane tekstami W. Gombrowicza (2005) – muzyk, saksofon altowy (wykonanie utworu Louisa Armstronga -„When The Saints Go Marching”), realizator elementów scenografii; Festiwal Awangardy Muzyczno-Teatralnej Era Schaeffera (2010-2017) – wsparcie organizacyjne, współpraca w pionach produkcyjnym oraz operatorskim.
  • Koncerty: m.in. Teatr Tęcza – Warszawa, Riviera Remont – Warszawa, Festiwal Afryka klub Odnowa – Toruń, Ośrodek Praktyk Teatralnych Gardzienice, Klub Politechniki Warszawskiej Stodoła, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy – Nowy Sącz, Centrum Kultury Zamek – Wrocław, Stereo Krogs – Łódź, Biblioteka Elbląska – Elbląg, Fabryka Trzciny – Warszawa

PUBLIKACJE

Konferencje Naukowe – wystąpienia
  • 2018, Ogólnopolska konferencja naukowa – Miejsca oporu. O kontrkulturach kultury polskiej, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, referat: Urodzeni w latach 60., 70., 80., 90. – kto i jak schwyta alternatywnego rajskiego ptaka w dżungli globalnego bagna. Perspektywa artysty.
  • 2019, 5th International Conference – Andalusian Symposia on Slavic Studies GranSlavic 2019, University of Granada, referat: Education through film.
  • 2019, Ogólnopolska konferencja naukowa – Muzyczny rok 1969 i jego kulturowe implikacje, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, referat: Polskie lato miłości.
  • 2019, II Światowe Forum Nauki Polskiej poza Granicami Kraju – Nauka, innowacyjność, konkurencyjność, czyli jak być naukowcem na obczyźnie?, Stowarzyszenie Wspólnota Polska, referat: Od inspiracji do realizacji – proces powstawania filmu krótkometrażowego.
Konferencje Naukowe – uczestnictwo
  • 2017, Filozofia i film. Światowy dzień filozofii UNESCO, UKSW Warszawa.
  • 2018, Modulacja sensoryczna – neurobiologiczny proces od narodzin do starości, Warszawa.
  • 2018, London Tech Week, London.
  • 2018, Sciene: Polish Perspectives, Oxford.
  • 2019, The Polish-British Belvedere Forum, Warszawa.
  • 2019, Międzynarodowa konferencja naukowa – Życie i twórczość Kazimierza Wierzyńskiego w 50. Rocznicę śmierci poety, Londyn
Publikacje Naukowe
  • M. Rutczyński, Urodzeni w latach 60., 70., 80., 90. – kto i jak schwyta alternatywnego rajskiego ptaka w dżungli globalnego bagna. Perspektywa badacza i artysty.[w:] Miejsca oporu. O Kontrkulturach kultury polskiej, W. Kuligowski (ed.), Biblioteka Czasu Kultury, tom 48, 2018.
ODZNACZENIE I WYRÓŻNIENIA

Zdobywca licznych nagród branżowych (2006-2016) za realizacje projektów w zakresie designu i innowacji: Kreatura Polska, OOH Polska, Popay Poland, Popay Paris Awards, Popay Czechy, Popay Rosja (Moskwa), Superstar Deutschland(Dusseldorf, Frankfurt), Zlatá Koruna.