mgr Mariusz Rutczyński


Artysta: filmowiec i​ muzyk; producent​. Członek ZAiKS i STOART, a także VITAE

Realising the Potential od Researchers.​

Obecnie doktorant Kulturoznawstwa w Uniwersytecie SWPS w Warszawie oraz

​asystent w Zakładzie Współczesnej Kultury Literackiej i Artystycznej Instytutu Kultury Europejskiej PUNO. Kierownik i pomysłodawca studiów Produkcja Filmowa w Polskim Uniwersytecie na Obczyźnie.

Specjalista neuroakustycznych treningów słuchowych, wykorzystujących indywidualnie przygotowaną i przetworzoną muzykę do zwiększania potencjału i kreatywności człowieka.

Absolwent studiów podyplomowych Organizacja Sztuki Filmowej w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, a także ​Ekonomii w Wyższej Szkole Handlu i Prawa w Warszawie​.

Zawodowo związany od ponad 25 lat z firmą Willson & Brown, gdzie promuje marki, znajdując rozwiązania z pogranicza sztuki i reklamy. Zdobywca licznych nagród branżowych za realizacje projektów w zakresie designu i innowacji: ​Kreatura, ​Popay Poland, Popay Paris Awards, Popay Czechy,  Popay Rosja, Superstar Deutschland, ​ Zlatá koruna.

OBSZARY BADAWCZE

 

  • Współczesna kultura popularna, kultura alternatywna, subkultury młodzieżowe.
  • Badanie specyfiki procesu twórczego w warunkach współczesnych i jego socjokulturowe determinanty. Ocena funkcjonowania człowieka w procesie twórczym z uwzględnieniem rozwoju artystycznego oraz rozmaitych czynników na ten proces wpływających. Analiza stanu umysłu artysty od momentu powstawania świadomości twórczej, z uwzględnieniem jego wychowania, socjalizacji, procesu kształtowania się osobowości, dorastania. Badanie wielowymiarowego problemu tożsamości twórcy – środowiskowej, subkulturowej oraz zbiorowej w świadectwach artystów jazzowych, rockowych oraz eksperymentatorów i prekursorów nowych estetyk muzycznych. Analiza wpływu takich czynników, jak: moda, presja instytucjonalna, komercjalizacja, inspiracje kulturą zachodnią.

DZIAŁALNOŚĆ ARTYSTYCZNA

  • Filmy fabularne, dokumentalne i etiudy filmowe: „To tu to tam” (2002) – muzyka; „Bo tak” (2015) – kierownictwo produkcji, udźwiękowienie; „Wrócić nie wrócić” (2016) – reżyseria,  ADR, montaż, postprodukcji; „Dziewczyny” (2017) – koproducent,  ADR, konsultacja muzyczna; „Tato” (2017) – współpraca produkcyjna; „Pustkowie” (2017) – pomoc na planie w pionie produkcyjnym; ,,Moja skóra” (2018) – producent, kierownik produkcji, ADR.
  • Muzyka: autor tekstów, muzyki oraz producent teledysków w autorskim projekcie Pan Profeska (1998-obecnie) oraz teledysku literackiego ,,Kawałek wody” wg twórczości Macieja Malickiego – w roli pisarza Adam Ferency (2002), saksofonista-aktor w teledysku Piotra Fronczewskiego „Toczy się życie” (1998),  producent muzyczny płyty Alfred Schreyer Trio (2012), muzyk sesyjny w projektach zespołów: Partia (1998, 1999), Pan Profeska (2008, 2009), Marabut (2017-obecnie), Iraas Band (2018).
  • Współtwórca i lider zespołu Pan Profeska. Początkowo zespół sporo koncertował, sporadycznie nagrywając pojedyncze utwory. W 1999 roku nagrania zespołu zostały wydane przez miesięcznik „Machina” na kompilacji „Polska młodzież gra i śpiewa funk, czyli upojne Lato” oraz na kompilacji „Skadanka, czyli ska po polsku”. W roku 2001 dwa utwory grupy znalazły się na składance „Pol-SKA Norma vol. 1” wydanej przez szczecińską wytwórnię Rock’n’roller. W latach 2001-2003 zespół skomponował muzykę do filmu Lecha Mackiewicza „To tu, to tam” prezentowanego m.in. na Festiwalu Filmowym Gdynia 2002 oraz zaproponował jedną z interpretacji hymnu na składance „Jak zwyciężać mamy…Polscy artyści w hołdzie Mazurkowi Dąbrowskiego” wydanej przez dziennik „Życie” w nakładzie 70 tys. egzemplarzy. W piosence gościnnie wystąpiła Paulina Pospieszalska oraz puzonista Zoltan Kiss. Przez kilkanaście lat utwory zespołu Pan Profeska zostały wydane na ok. 10 różnych składankach. Ze względu na rozbudowany skład z sekcją dętą kształtującą charakterystycznie brzmienie, otoczkę tekstową z teatralnością wypowiedzi, zespół stał się prekursorem pewnego stylu lub odłamu ska. W 2008 roku powstała płyta „Pan Profeska” wyprodukowana przez Gabinet Pana Profeski (Rytka&Rutczyński). W 2009 roku zespół wydał minialbum (EP) „Lato”. Do piosenki został zrealizowany teledysk, który był emitowany w TVP1 („Teleexpress”, „Wiadomości”) oraz innych stacjach telewizyjnych. Piosenka zdobyła uznanie w polonijnych rozgłośniach radiowych (m.in. Radio Chicago, Radio Londyn), osiągając wysokie miejsca na zagranicznych listach przebojów. W tym samym roku powstało Studio Srebrna, miejsce twórcze (GPP Production oraz Mariusza Rutczyńskiego), a także dwóch członków zespołu Pan Profeska – Michała Mareckiego i Grzegorza Rytki, współproducenta płyty zespołu. Studio działa do dziś, spełniając swoją misję kulturową. Nagrywano w nim dźwięk do płyt takich zespołów, jak: T.Love, Szwagierkolaska, Małgorzata Ostrowska, Robert Gawliński, Apolonia Nowak, Strojnowy, Pako Sarr, Benzyna, The Relievers, Momo, Mamadou & Sama Yoon, Marabut). W studio realizowany oraz produkowany jest także dźwięk do bajek, jingli radiowych,  krótkich form filmowych, filmów dokumentalnych, programów telewizyjnych.
  • Spektakle i festiwale multimedialne: widowisko teatralno-plastyczne Norblin  Fabryka Snów Imienia Zantmana inspirowane tekstami W. Gombrowicza (2005) – muzyk, saksofon altowy (wykonanie utworu Louisa Armstronga -„When The Saints Go Marching”), realizator części scenografii;  Festiwal Awangardy Muzyczno-Teatralnej Era Schaeffera (2010-2017) – wsparcie organizacyjne, współpraca w pionach produkcyjnym oraz operatorskim.
  • Koncerty: m.in. Teatr Tęcza – Warszawa, Riviera Remont – Warszawa, Festiwal Afryka – Toruń, Ośrodek Praktyk Teatralnych Gardzienice, Klub Politechniki Warszawskiej Stodoła, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy – Nowy Sącz, Centrum Kultury Zamek – Wrocław, Stereo Krogs – Łódź, Biblioteka Elbląska – Elbląg, Fabryka Trzciny – Warszawa.
PUBLIKACJE

Konferencje Naukowe – uczestnictwo
  • Modulacja sensoryczna – neurobiologiczny proces od narodzin do starości, 2018